Københavnsk brobyggeri lammet efter konkurs

Siden konkursen i E.Pihl & Søn A/S har brobyggerierne i København stået stille og kommunen er på jagt efter ny entreprenør
Tekst: 

Københavns Kommune er i færd med at undersøge markedet for en ny entreprenør, der kan færdiggøre byggeriet af Inderhavnsbroen og de to kanalbroer kaldet Trangravsbroen og Proviantbroen som måtte stoppe, da E. Pihl & Søn gik konkurs den 26. august.

Nu håber Københavns Kommune på at kunne få en anden entreprenør til at færdiggøre kanalbroerne inden sejlsæsonen i 2014 og Inderhavnsbroen ved årsskiftet 2014/2015, skriver Berlingske.

Københavns Kommune har  valgt at hæve kontrakterne på broerne og gå i direkte forhandling med mulige entreprenører i stedet for den traditionelle udbudsproces.
 - Det har vi gjort, fordi vi her selv vil styre processen omkring valg af entreprenør. Vi mener, det er kritisk, selv at kunne styre valget på grund af processens og projektets kompleksitet. Det er for at sikre, at arbejdet bliver gjort ordentligt og hurtigt. Vi havde et kritisk samarbejde med Pihl, og det vil vi ikke risikere igen, siger Jens Chr. Zøfting-Larsen, centerchef i Center for Anlæg i Københavns Kommune til Berlingske.

Siden Danmarks tidligere største entreprenørvirksomhed gik konkurs, har Københavns Kommune gransket sine juridiske muligheder for at begrænse problemets omfang blandt andet i forhold til sine kontrakter med konkursboet og ved at undersøge, om der er udbudspligt på byggeriet, fortæller centerchefen.

Ifølge Jens Chr. Zøfting-Larsen har kommunen nu været gennem de juridiske processer, staderegistrering (hvor langt byggeriet vurderes at være, red.) og er i gang med at udarbejde en plan for, hvad der præcist skal laves.

- Når vi har lavet planen færdig, så vil vi afsøge markedet for mulige samarbejdspartnere. Når vi har indsnævret feltet, går vi så i sidste ende ind i kontraktforhandlinger. Samlet er det en øvelse, der nok kommer til at tage et par måneder, siger han til Berlingske.

Ud over at forsinke byggeriet har Pihl & Søn konkursen også gjort arbejdet væsentligt dyrere for kommunen.
- Det er helt klart, at det bliver dyrere. Internt bruger vi flere ressourcer gennem hele processen, den juridiske rådgivning samt advokathonorar. Hele øvelsen omkring stadesregistrering og udarbejdningen af en ny plan for byggeriet. Det koster penge, siger centerchefen til Berlingske.

Tidligere på ugen måtte endnu en af Pihl & Søns underleverandører, stålproducenten VSB Industri- & Stålmontage, erklære sig konkurs. Det er samme underleverandør, der står for at levere store ståldele af brobyggerierne i København. Cirkelbroen og kanalbroerne risikerer blandt andet at blive yderligere forsinket, hvis ikke Københavns Kommune får lov til at købe ståldelene.

Hvad gør man, når man er oplever en konkurs i byggeriet?

Byggekurser.dk holder 30. oktober et kursus i Aarhus om at håndtere konkurser i byggebranchen. Læs mere og foretag tilmelding her:

http://www.byggekurser.dk/kurser/handtering-af-konkurser-i-byggeriet/