Usynlig solafskærmning integreret i vinduerne

Danske PhotoSolar har fået tilført hollandsk kapital til markedsføring af opfindelsen MicroShade™

Effektiv solafskærmning, der hverken kræver fysiske installationer uden på bygningen eller indvendige solgardiner. Denne attraktive løsning på et indeklimaproblem i byggerier blev i 2009 introduceret af virksomheden PhotoSolar A/S i Taastrup.

MicroShade™ er en avanceret metalfolie som integreres mellem glaslagene i en termorude. Folien indeholder ingen bevægelige dele og kræver ingen kontrol eller el-forsyning til betjening. Derimod indeholder MicroShade folien mange små mikroskopiske lameller. De er designet til at lade sol fra lave vinkler passere relativt uhindret, mens sol fra høje vinkler stoppes effektivt.

Solafskærmningen i Micro­Shade lader altså mere sollys passere om vinteren, så solenergien kommer aktivt i spil, hvorimod den skærmer kraftigst om sommeren, hvor behovet for solafskærmning er størst.

- Set indefra fremstår Micro­Shade let, og man har til enhver tid frit udsyn. Mikrolamellerne tillader en god transmission af diffust dagslys ind i bygningen samt en behagelig, jævn lysfordeling indendørs. Med vores løsning vil brugerne af en bygning få en effektiv solafskærmning, der er så godt som usynlig, og som ikke kræver nogen form for vedligeholdelse, siger adm. direktør Carsten Haake, Photo­Solar A/S.

I brug på folkeskole

Et veldokumenteret eksempel er Malling Skole i Århus Kommune. Skolen har en række klasseværelser med sydvendte vinduer, hvor der blev isat 2-lags energiruder med MicroShade MS-A-afskærmning i et klasseværelse til test. Målinger i en typisk sommerperiode dokumenterede en temperaturreduktion på mellem 3 og 4 °C i klasseværelset med MicroShade ruderne sammenlignet med referencerum med solkontrolglas.

Brugernes opfattelse af temperaturen var på linje med målingerne, og brugertilfredsheden med lysniveauet ved MicroShade ruderne er høj. På baggrund af testresultaterne blev alle sydvendte ruder i skolebygningen udskiftet med ruder med MicroShade.

Udenlandsk interesse

Den nye folie kan integreres i de fleste 2- og 3-lags termoruder på markedet, og PhotoSolar har allerede et samarbejde med et par danske og et par tyske vinduesproducenter. Strategien for den kommende tid er at trænge igennem med ideen til flere producenter samt til arkitekter, ingeniører og bygherrer.

Her har interessen foreløbig været større i udlandet end herhjemme. Det kan aflæses på, at den hollandske kapitalfond SET Venture Partners valgte at gå ind i ejerkredsen i det danske firma med et tilskud på 27 mio. kr. Herhjemme har bl.a. Vækstfonden støttet udviklingen af PhotoSolars produkt.