Henrik Larsen Biler

:
juni 2013

Biler, biler, biler … i flere etager. Det er et flot syn, der møder Henrik Larsens gæster på Rovsinggade. Arkitektur: Christian Mansa Arkitekter.

Konstruktionsmæssigt er det nye bilhus helt traditionelt, baseret på bærende dæk og facader med præfab betonelementer fra Contiga i Tinglev.

Bilhusets interiør er stemt efter solens vandring på himlen og dermed dagslys gennem ovenlysene, udført med rustfrie profilsystemer i stål fra Vitral A/S: 37 kvm.

previous next

Larsens bilparadis

Showrooms for biler har traditionelt volumen i to dimensioner, bredde gange længde. Nu er Henrik Larsen Bilhus på Østerbro i København kørt en anden vej: Op

Byggefakta

Henrik Larsen Biler
Rovsingsgade 30 – 40
2100 København Ø
Danmark

Bygherre:
Henrik Larsen Automobiler A/S
Arkitekt:
MtegN Aps
Hovedentreprenør:
Hansen & Bay Byg A/S
Ingeniør:
FBJ Rådg. Ingeniører A/S
Andre aktører:
Contiga Tinglev A/S
Areal:
5400 kvm.
Byggesum: 
82 mio. kr.

I tyske Kassel kan man i byens udkant se en SmartCar udstilling med de små, kvikke dytter stablet i en glasrotunde på fire etager: En sværm af automobiler? Et godt blikfang! Nu behøver københavnerne ikke engang bevæge sig ud af deres egen by for at få en lignende oplevelse.

Kør til Lyngbyvej og derfra ad Rovsinggade. Ud for nr. 40 drejer man hovedet af led i benovelse: Bag en futuristisk glasfacade, udspændt på stål og aluminium kan man betragte bilernes verden, tårnet op i fire etager! Citroën, Honda, Hyundai – om huen står til fransk finesse eller asiatisk effektivitet, så er svaret Henrik Larsens Bilhus.

Biler i flere etager og i en hidtil ukendt iscenesættelse.

Hvorfor nu det?

- Et bilhus skal i 2013 have en fremadrettet profil i indretning og arkitektur. Vi skal tilbyde en langt større grad af oplevelse, og vi skal beherske flere discipliner, forklarer den erfarne Henrik Larsen, der festede igennem for de første 25 år i 2010.

- Udviklingen går i retning af, at enhederne bliver færre og større: Banker, butikker, tankstationer. Den bevægelse gælder ikke mindst bilforretninger i en storby som København. Vi, der er tilbage, skal som detailhandlere have noget helt specielt at byde på – ud over biler, argumenterer Henrik Larsen.

Nu er ordene fulgt af så megen handling, at et besøg i Rovsingsgade er værd at bruge tid på alene for husets og arkitekturens skyld. Om man så er på kig efter et nyt sæt hjul til familien eller ej, er ikke afgørende. Det mener Henrik Larsen heller ikke; han inviterer hele oplandet indenfor i sin café, der er åben, også for dem, der bare er kaffetørstige.

Industriel arkitektur

Visionerne er realiseret med en bygning i tre etager med logisk længderetning langs gadestrøget og på en grund, der er indrammet af de to færdselsårer, gaden og jernbanen (S-tog). Som Henrik Larsens Bilhus vil byde på oplevelser inde, således har arkitekturen også bud til dem, der bare passerer forbi. Christian Mansa Arkitekter arbejder med tidens industrielle udtryk, formidlet af en statik på bærende beton fra Contiga i Tinglev. Den sønderjyske producent har i de senere år haft en lang række flotte projekter i hovedstadsområdet; dette er ingen undtagelse med en total leverance af søjler, dæk og bærende vægge.

Sider

Andre byggerier i Byggeplads.dk 2013 nr. 3

Lufthavn

Aalborg Lufthavn

Persienner klarer sollys og flymotorer

Bolig

Brøndby Nord

Fra eternit til naturskifer

Skole

Christiansfeld Skole

Knaldgule facader omfavner skolens historie

Hotel og konference

d'Angleterre

Velkommen, Mr. Springsteen

Bolig

Hasselager

Boligernes styrke ligger i det minimale

Domicil

Hempel

Domicil med hjerte og nerve

Bilhus

Henrik Larsen Biler

Larsens bilparadis

Offentlige kontorer

Holstebro Rådhus

Luftigt appendix til rådhuset

Bolig

Hørkær parcel A

Almene boliger i menneskelig skala

Domicil

Industriens Hus

Magtens korridorer - nu med ovenlys

Bolig

Isbjerget

Isbjerget

Domicil

Lego Innovation House

Danmarks største legeplads som arbejdsplads

Bolig

Strandkanten

Energisk arbejde bag energivenlig elegance

Bolig

Thors Bakke2

Kronen på bakken